Przyczyny i objawy dysleksji. Jak pomóc dziecku z dysleksją?

Dysleksja jest określana jako zaburzenie objawiające się trudnościami w nauce czytania i pisania przy stosowaniu standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym oraz sprzyjających warunkach społeczno – kulturowych. Została tak zdefiniowana według Światowej Federacji Neurologów w 1968 r. Szacuje się, że w Polsce dysleksję posiada od 10% – 15% uczniów. Praktycznie w każdej klasie począwszy od szkoły podstawowej jest od jednego do czterech dzieci z dysleksją. Jakie są przyczyny dysleksji, a jakie jej objawy?I co najważniejsze, jak pomóc dziecku z dysleksją?

Jakie są przyczyny dysleksji i dlaczego częściej chłopcy niż dziewczynki na nią zapadają?

Jedną z najprawdopodobniejszych przyczyn dysleksji jest dziedziczenie. Tak jak większość chorób czy właśnie zaburzeń dziecko otrzymuje od swoich przodków, więc dziecko mogło ,,dostać’’ gen odpowiedzialny za dysleksję od swoich rodziców, wujostwa, dziadków. Według badań Gerd’ a Schulte-Körne’ a prawdopodobieństwo odziedziczenia trudności w czytaniu szacuje się na 60%, natomiast problemów z ortografią między 70 – 80%.

Dysleksja może być połączona z chromosomem Y decydującym o płci męskiej. Dlatego częściej, bo nawet czterokrotnie chorują na nią przedstawiciele męskiej płci. Niektórzy jednak za przyczynę obarczają testosteron. Jego nadprodukcja u chłopców, jeszcze w okresie prenatalnym modeluje rozwój mózgu wywołując dysleksję.

Inną mniej popularną przyczyną dysleksji jest odkrycie podczas badań osób z tą przypadłością, że ich rozkład aktywności części mózgu w trakcie wykonywania zadań np. z języka polskiego działa inaczej niż u ludzi zdrowych.

Jakie objawy świadczą o dysleksji?

Czasami rodzicom ciężko jest zauważyć u swojego dziecka objawy wskazujące na dysleksję, ponieważ objawy dysleksji często mylone są z: niedokładnością, lenistwem, niechęciom. Jednak jeśli dziecko naprawdę się stara – dużo pisze, dużo czyta, pracuje nad poprawą, a efekty wciąż nie przychodzą to rodzice bądź nauczyciel powinni zwrócić na to uwagę.

Objawami dysleksji są:

– trudności w nauce czytania (może to być: gubienie liter, mylenie liter, sylabizowanie wyrazu),

– trudności w nauce pisania (może to być: mylenie liter, zbyt długi czas poświęcony na napisanie jednego wyrazu),

– brzydki charakter pisma,

– trudności w zapamiętywaniu np. krótkiego wierszyka,

– trudności w koncentracji,

– mylenie stron – prawej z lewą i na odwrót,

– trudności w układaniu puzzli czy klocków,

– ponadto: trudność w nauczeniu się jazdy na rowerze i w wiązaniu sznurówek, trudność w posługiwaniu się sztućcami, w okresie niemowlęcym – brak raczkowania, od razu chodzenie.

W jaki sposób pomóc dziecku z dysleksją?

Przede wszystkim należy doinformować się samemu o możliwych zaburzeniach czy chorobach, przez które dziecko ma powyższe objawy zamiast krzyczeć na swoją pociechę, posadzić go przed książkami i kazać się uczyć lub nazywać go ,,głupim’’. Nie dość, że to nie zadziała, to może jedynie zestresować dziecko i nasilić objawy dysleksji. Dlatego w pierwszej kolejności rodzice powinni szukać przyczyn, później rozmawiać z nauczycielami, potem przeprowadzić badania w poradni psychologiczno – pedagogicznej, zaś następnie pomagać swojemu dziecku w walce z dysleksją, ale w jaki sposób pomóc dziecku z dysleksją?

Bardzo dobrze sprawdzi się fachowa pomoc ze strony pedagoga. Można zapisać dziecko na cotygodniowe zajęcia z pedagogiem. Oprócz profesjonalnej pomocy, świetnie zadziała zainteresowanie rodziców stanem dziecka i pomocy mu. Dobrze by było, gdyby rodzice znaleźli przynajmniej godzinkę dziennie, którą poświęcą swojemu dziecku z dysleksją. W trakcie wspólnego spędzania czasu, rodzice powinni starać się zachęcić dziecko do: ćwiczenia pisania i czytania, układania puzzli lub klocków, wycinania różnych kształtów i figur, rozwiązywania prostych łamigłówek, kolorowania kolorowanek.

Dysleksja jest zaburzeniem nieuleczalnym, jednak poprzez pewne systematyczne działania można zaniżać jej stopień. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *